Oto Aleksandra Maria

„Ocalić od zapomnienia – okupacja we wspomnieniach rodzinnych”.

Jest takie miejsce u zbiegu rzek,
gdzie słońce z porankiem przedziera się.
Śpiew ptaków od rana swym pięknem otula Cię,
i już wiesz, że rozpoczął się kolejny Twój dzień.

Dzień pełen nadziei, który uczy nas,
że każdy w swoje ręce musi życie brać.
Życie jest darem, więc walcz każdego dnia,
bo to, co mamy, to najcenniejszy dar- wolności dar.

Dar ten nam dano, więc trudno mi rzec,
ile było smutku, ile było łez, ile śmierci …
Aż popłynęła niewinna ludzka krew,
serce płakało, że człowiek człowiekowi odbierał światło.

A dzisiaj Ty żyjesz w wolnym kraju,
kraju, który dodaje Ci sił, nadziei.
Więc żyj tą wolnością każdego dnia,
i szanuj ten najcenniejszy dar.

Aleksandra Oto „Wolności dar” 2015

Nazywam się Aleksandra Maria Oto, mam 14 lat i mieszkam w Krzyżu  Wielkopolskim, jest to mała  miejscowość w północnej części Wielkopolski. Wiersz, którym rozpoczęłam swoja prace napisałam wiosną, jako refleksję po uroczystościach rocznicowych związanych z zakończeniem  II  Wojny Światowej w Europie oraz po spotkaniach z człowiekiem, który przeżył wojnę; los go nie oszczędził, doświadczył niełatwych chwil w swoim nadal trwającym życiu.

Mam ogromny zaszczyt przedstawić Państwu bohatera tych fascynujących spotkań:

Pana Aleksandra Zakrzewskiego, który 12 lutego ukończył  96 lat.

Spotkania z Panem Aleksandrem wywarły na mnie ogromne wrażenie i z zebranych materiałów, fotografii i nagrań powstała praca „ Taki los był mi pisany”- mojego autorstwa. Pan Aleksander  przekazał mi te cenne pamiątki, a spotkania z nim były żywą lekcją historii, przepełnioną emocjami, łzami, a czasami nawet wielkim bólem serca. Rany które zostawiła po sobie wojna, czas nie uleczył. Bohater opowiadał swoją historię od życia na Syberii do trudnego powrotu na łono Ojczyzny. Również o szkole, pracy, życiu w czasie okupacji, o losach  jego, a także jego rodziny aż do zakończenia wojny. Postanowiłam zebrać otrzymany materiał i dokonać opracowania, aby młodzi ludzie mogli przeczytać o ogromnej tragedii jaką jest wojna, o walce o każdy dzień przetrwania, trosce o bliskich.

Szanujmy więc patriotyzm i wolność, bo to najcenniejszy dar!

Praca składa się z czterech rozdziałów:

– pierwszy rozdział: opowiada o życiu na Syberii w Irkucku, następnie o ponad rocznej podróży do Polski, o czasach nauki w pierwszej nowoczesnej szkole  im. Gabryela Narutowicza w Radomiu, życiu i pracy w fabryce broni, działalności w szeregach ZHP.

– drugi rozdział: to opowieść o pracy w Stalowej Woli na terenie Centralnego Okręgu Przemysłowego, o wielkiej miłości do sportu, udziału w zawodach  kolarskich  oraz o aresztowaniu przez Gestapo w sprawie motocykla BSA 250 w którym to  pan Aleksander był „zakochany” i o mało co dla miłości tej straciłby życie.

– rozdział trzeci:  to okres w którym bohater znalazł się w szeregach partyzanckich, był świadkiem ogromnej tragedii ludności. Będąc młodym człowiekiem na własne oczy widział tragedię  palonych wiosek wraz z ludnością, śmierć małych dzieci pod butami żołnierzy. Był uczestnikiem walk partyzanckich m.in. w Rąblowie, Pożogu, Janowcu. Jesienią 1943 roku uczestniczył w akcji zorganizowanej przez Armię Krajową  w miejscowości Gołąb w okolicach Koziego Boru, wysadzenia transportu kolejowego  z bronią. Rozdział ten jest pełen emocji,  zawiera dużo  opisów tragedii ludzkiej, trudno było mi go napisać, oczy miałam pełne łez.

– rozdział czwarty zawiera historię Pana Aleksandra po wstąpieniu w szeregi Wojska Polskiego został wcielony w szeregi 2 Armii i skierowany na front w okolicy Budziszyna.   Po wyzwoleniu pozostał w szeregach wojska szkolił się w Toruniu, stacjonował  w Grudziądzu , Inowrocławiu, Gdańsku. O chorobie i zakończeniu służby w wojsku.

Pragnę ocalić od zapomnienia losy mieszkańca naszego miasta, spotkał mnie ogromny zaszczyt osobistego spotkania z świadkiem tamtych czasów. Raz jeszcze dziękuję  za poświęcony czas i zachęcam do przeczytania pracy .

                                                                                  Z wyrazami  szacunku

Aby otworzyć pracę, kliknij w poniższy link.

Aleksandra Maria Oto


Aleksandra Maria Oto
Zespół Szkół Ogólnokształcących w Krzyżu Wielkopolskim, Gimnazjum im. Polskich Noblistów – Klasa I

Dodaj komentarz